کابل شبکه یکی از مهمترین اجزای یه شبکه کامپیوتری
نوشته شده توسط : هوشمندسازان

کابل شبکه یکی از مهمترین اجزای یه شبکه کامپیوتری به حساب میاد . شناخت کافی روی کابل شبکه و اینکه چجوری کار می کنه ، می تونه ذهنیت خوبی نسبت به شبکه به شما بده . من تو این پست می خوام انواع کابل شبکه رو بررسی کنم و بگم که چجوری کار می کنه .

 کابل شبکه چیست ؟

برای اینکه یه داده از یه کامپیوتر به یه کامپیوتر دیگه تحت شبکه ارسال بشه ، اون داده باید یه سری مراحل نرم افزاری و سخت افزاری رو بگذرونه مثلا کد گذاری بشه ، دسته بندی بشه ، مقصدش مشخص بشه و نهایتا به یه داده قابل انتقال تبدیل میشه و از طریق کابل در شبکه منتقل میشه . در واقع کابل شبکه ، رابط بین دستگاه ها در شبکه هست که فقط می تونه صفر و یک ( جریان و ولتاژ الکتریکی ) رو منتقل کنه .

 

کابل شبکه می تونه به صورت کابل کواکسیال Coaxial ، فیبر نوری و همینطور زوج به هم تابیده باشه . کابل کواکسیال که دیگه استفاده نمیشه ( به خاطر عدم انعطاف و محدودیت اندازه و … ) . فیبر نوری هم که فعلا گرونه و بیشتر در مقاصد نظامی و گسترده استفاده میشه . برای مصارف خانگی فعلا کابل شبکه زوج به هم تابیده استفاده میشه ( همین کابل LAN متداول که تو مغازه ها و خونه هاتون استفاده می کنید ) . به همین دلیل من تو این پست در مورد کابل شبکه به هم تابیده صحبت می کنم.

پس به زبون ساده کابل شبکه یه کابل هست که 8 تا سیم داخلشه و توسط یه سوکت که در ادامه میگم به کارت شبکه دستگاه ها وصل میشه تا اطلاعات بین دو تا دستگاه جابجا بشه.

تو انگلیسی به کابل شبکه میگن Ethernet Cable یا LAN Cable و به کابل زوج به هم تابیده هم میگن Twisted Pair .
کابل شبکه مثل کابل تلفن می مونه با این تفاوت که کابل تلفن 2 یا 4 سیم داره اما کابل شبکه 8 تا رشته سیم داره . شکل ظاهری سوکت کابل شبکه هم مثل سوکت کابل تلفن هست با این تفاوت که پهن تره چون باید 8 تا سیم رو داخل خودش جا بده . البته لزومی به 8 تا سیم نیست چون تا پهنای باند 100 مگابیت در ثانیه رو میشه با 4 تا سیم ( دو تا زوج سیم ) ارسال و دریافت کرد . اسم سوکت کابل شبکه RJ45 هست . RJ مخفف Registered Jack هست .

 

 

دو سر کابل شبکه باید سوکت RJ45 باشه . کابل لن LAN توسط همین سوکت RJ45 به کارت شبکه دستگاه های مختلف وصل میشه . روی هر کارت شبکه یه پورت LAN وجود داره که در واقع ورودی همین کابل شبکه است .


داخل کابل شبکه یا کابل LAN

کابل شبکه 8 تا سیم با رنگ های مختلف داره . 4 تا رنگ اصلی و 4 تا رنگ فرعی . 4 تا رنگ اصلی عبارتند از : سبز ، آبی ، نارنجی و قهوه ای و اون 4 تا رنگ فرعی هم ترکیبی از رنگ های اصلی با رنگ سفید هستن . یعنی سفید سبز ، سفید آبی ، سفید نارنجی و سفید قهوه ای . یه رنگ اصلی و یه رنگ فرعی با همدیگه تشکیل یه زوج میدن . مثلا رنگ سبز و رنگ سفید سبز میشه یه زوج که به همدیگه پیچیده شدن . رنگ اصلی ( اینجا سبز ) برای ارسال سیگنال مثبت و رنگ فرعی ( سفید سبز ) برای ارسال سیگنال منفی در نظر گرفته شده .

در شکل بالا ، داخل یه کابل شبکه رو می بینید که در طراحی اون ، تمام شرایط برای کاهش نویز رو در نظر گرفتن . معمولا در دسته بندی Cat 6 به بعد کابل ها اینجوری طراحی میشن . در ادامه پست دسته بندی کابل ها رو توضیح دادم .
دلیل اینکه سیم ها دو به دو به همدیگه پیچیده شدن اینه که اثر نویز های الکترومغناطیسی رو خنثی کنن . اینکه چطور اینکار انجام میشه رو باید تو یه پست جداگونه توضیح بدم . تو بعضی از کابل ها ، یه روکش کلی روی همه سیم ها میکشن و تو بعضی دیگه ، سیم ها رو دو به دو روکش ( شیلد ) می زنن . روکش کلی واسه اینه که سیگنال در برابر نویز خارجی مقاوم باشه و روکش دو به دو هم واسه اینه که سیم ها حتی در برابر نویز داخلی خودشون هم مقاوم باشن .
تو بعضی از کابل های شبکه ، سیم های رشته ای استفاده میشه و تو بعضی دیگه سیم های مفتولی که هر کدوم کاربرد خودشون رو دارن. تو بعضی کابل های شبکه یه پلاستیک وسط سیم ها میذارن که اونم واسه کاهش اثر نویزه.


انواع کابل شبکه یا کابل LAN

همونطور که گفتم به طور کلی 3 نوع کابل شبکه اصلی داریم . کابل شبکه کواکسیال ، کابل شبکه زوج به هم تابیده و کابل شبکه فیبر نوری . من تو این پست انواع کابل شبکه زوج به هم تابیده رو میگم که در حال حاضر همه جا داره استفاده میشه و متدوال ترین نوع کابل LAN هست .
کابل شبکه به دو نوع شیلد دار و بدون شیلد تقسیم میشه . شیلد واسه جلوگیری از نویز های داخلی و خارجی طراحی میشه . در واقع کابل شبکه تو حالت کلی به دو نوع STP و UTP تقسیم میشه . STP مخفف Shielded Twisted Pair هست به معنی زوج به هم تابیده شیلد دار و UTP هم مخفف Unshielded Twisted Pair هست به معنی زوج به هم تابیده بدون شیلد . شیلد می تونه دور کل سیم ها باشه ، می تونه دور زوج سیم ها باشه و می تونه دور 4 تا سیم باشه . تو بعضی کابل ها ، هم دور تمام سیم ها شیلد می زنن و هم دو به دو شیلد می زنن . به هر حال کار از محکم کاری عیب نمی کنه !

 

خانه هوشمندخانه هوشمند الفانمایندگی خانه هوشمندهوشمندسازی ساختمانساختمان هوشمندخانه ی هوشمند-اخذ نمایندگی خانه هوشمندآپارتمان هوشمندمجتمع هوشمندهوشمندسازی خانههوشمند سازی ویلاکلید لمسی هوشمندابیاری هوشمند -خانه های هوشمند در ایرانخانه های هوشمند در رشت-کلید هوشمند -کلید لمسی-اخذ و پذیرش نمایندگی خانه هوشمند-پذیرش نمایندگی خانه هوشمند





:: برچسب‌ها: خانه هوشمند , هوشمند سازان , هوشمندسازی ساختمان , نمایندگی خانه هوشمند ,
:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 تير 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: